Ahoj, jsme mladá rodinka, která ráda tráví čas na horách s co nejmenší stopou člověka. S báglem na zádech nás můžete potkat kdekoliv v přírodě. Někdy v obytné krabce, jindy pod stanem. Povětšinou pěšky, ale i na kole, koloběžce nebo skialpech.
Z výletů máme obvykle vzpomínky ve formě fotek, ale posledních pár let už také i video sestřihy. Na konci roku 2022 jsme všechny naše záznamové hračky přepli do 4K a snažíme se mít ke každému kompletnímu videjku i jeho veřejnou verzi. Detaily jsou potom zaznamenány v PDF deníku. Díky technickému vybavení máme většinu fotek a videí uloženou včetně přesné polohy. Rádi se o poznatky podělíme. Třeba na Facebooku Ivo a Peťa
Některé z vás můžou zajímat tipy na výběr pekáče pro cestování. Tak vám sem pár myšlenek hodím.
Pro naše cesty jsme si v roce 2020 rozhodli pořídit VW T5, přestavěnou na T6, doplněnou o vestavbu a zvedací střechu. Vybrali jsme si menší dodávku, která je však ve verzi long, což znamená +40cm, které se náramně hodí, například pro získání plného 2m lůžka na spaní. Díky našemu vzrůstu jsme s krabkou kompatibilní a po doplnění o vypinkávací střechy, už můžeme dokonce komfortně oblíkat bundy a po ránu se pěkně protááááhnout. Výhodou je, že se pohodlně vejde do klasického parkovacího chlívku, otočí se na jedno-proudé silnici a vleze se téměř do každého výškového omezovače. Ano, evropa je plná kovových bran, omezující výšku vjezdu na 2, někdy 2.1m, aby zamezili vjezdu velkých bydlajzů a autobusů. Hodně jich jde vidět například u nakupovacích center, což by byla zbytečná nepříjemnost navíc. Dále pak tato výška, rovné 2metry, docela šetří peníze na některých zpoplatněných úsecích, kde maji účtování podle výšky či nejrůznějších parametrických odvozenin. Také trajekty stanovují cenu přepravy podle délky a výšky. Naše krabka například cenově odpovídá obvyklému kombíku s rakví na střeše.
Do krabky jsme dali odpovídající nádrž na pitnou vodu, ale také na odpadní. Nejsme čuníci a odpadku vyléváme do kanalizace, například na parkovišťích u obchodních center a podobně. Ta mimochodem - jak poznáváme - disponují nezřídka možností vyprání věcí na rozumný poplatek. Takže není třeba tahat zas tak velký balík oblečení. No pak nějaká ta lednička a hlavně, nezávislé topení, jehož pořizovačku je třeba nějak překousnout. Takové topení bodne nejen pro zimní období, ale taky pro jaro a podzim. Pokud chcete krabku jen na letní výletování, pak myslete, že vyšší nadmořské výšky taky můžou výrazně promluvit do teploty. Posledním využitím, které mě napadá, je vysoušení věcí. Pršet může pořád a ve vyhřáté krabce, jde to vysoušení o něco lépe, žejo ;-) Krabku jsme potunili o detaily jako je plnohodnotná rezerva se stejným kolem, jako zbytek na autě, startovací powerbankou pro případ, že si nějakým způsobem vyšťavíme startovací baterku.
No a taky je tu solár, nebo správně spíše fotovoltaický panel. Ten jsme vybrali tak, ať má co nejvyšší napětí a plochu, aby se vlezl na zvedací střechu. 390W je nad rámec našich potřeb, konzumujeme jen cca 200W. Zdá se vám to zbytečné, mít potom tak velký panel? Do hry potom vstupuje další fakt, že díky ploše, získáme potřebný výkon dříve, tedy s úsvitem už v letním období silně dobíjíme. Trakční olověnou baterku jsme vyměnili za Li-Pol. Diskuzí na toto téma je plno, ve zkratce: nejde nabíjet pod 0°C, má řádově vyší počet cyklů i možnou hloubku jednoho cyklu, nabízí přesný monitoring stavu, je cca o polovinu lehčí a disponuje nejrůznějšími tvary, aby pásla do každé nevyužité škvíry. Například pod sedadlo spolu s další elektronikou. V krabce máme ještě měnič, který tak často už nevyužíváme, paradoxně spíše doma při práci na krabce samotné. Díky USB-C ve spojení s PD možnostmi, už je to spíše opravdu jen pojistka. Pro milovníky kempů, doporučím tahat nabíječku baterie, jelikož pod stromkem solár moc energie do baterky nedodá :-)
Vozíme malou 2kg plynovku, která nám vystačí na mnoho cest a to na cestách vaříme denně několikrát. Většinou ji po roce už nuceně vyměníme ze strachu, aby nám už příště nedošla. Může to být tak 60 krabkodní cca. Kompaktní vyrovnávací klíny jsou kompromisem zabraného místa a užitku, my vozíme Frolli Compact. Vítaným pomocníkem navyšující soukromí můžou být blackout závěsy, hlavně večer po rozsvícení vnitřního osvětlení. Za zmínku taky stojí přínos tažného zařízení, na které se dá přidělat nosič na kola nebo přídavný kufr. Je však třeba myslet na zabezpečení obou předchozích v závislosti na blízkosti civilizace, kam případně plánujete jezdit. Posledním zlepšovákem je asi UV-C filtrace vody, abychom měli trošku větší jistotu v tom, co pijem a teoreticky tak můžeme nechat vodu o nějaký den déle v nádrži. Moc doporučuju tahat flašku pitné vody jako zálohu. Možná může být fajn i zvýšení světlosti podvozku, my máme tovární paket špatných cest na R17 silničních pneumatikách. Díky velkému nepoměru v zatížení přední/zadní nápravy a šetření spojky při krkolomných rozjížděních může přijít vhod pohon všech kol. Rozmlsanci si svůj komfort mohou navýšit pneumatických podvozkem, který se snadno niveluje stiskem tlačítka. Měchy jsou však poruchovým elementem, který docela snadno okamžitě paralyzuje krabku v dalším pohybu.