Výlet do kraje věčných dešťů a pochmurného počasí. Tak pojďme do toho. Na dobrodrůžo do království jsme si rezervovali 17 dní. Do cestování nám trošku negativně promluvil Brexit a tím způsobený odliv zahraničních pracovníků. Nás trápili zejména řidiči kamionu s palivem. Toho tam byl nedostatek a tím byla šponována cena.
Cíl byl vytyčen, ale jedná se o ostrov, tak jak se tam dostat? Zkusili jsme plán s Eurotunelem, ze kterého jsme však brzo vystřízlivěli, jelikož naskočila cenovka 20 tisíc Kč za oba směry. Naštěstí existuje alternativa - trajekt. Tam na nás vyskočily taky docela odradivé ceny a tak se málem tento výlet do štavnatého Skotska neuskutečnil. Po chvíli bádání a klikání jsme to zvládli naplánovat v přijatelné cenové hladině a tak jedem.
Na základě všeobecných znalostí a doporučení jsme se řádně dovybavili do deštivého a větrného počasí.
Průjezdní body: Praha, Bonn, Calais, Dover, Cambridge, Haltwhistle, Edinbourgh, Fort William, Aird, Glendale, Portree, Inverness, Perth, Glasgow, Carlisle
Už je to nějaká doba, kdy jsme jeli trajektem spolu s autem. V tomto případě nám lehce narušil plány fakt, že po dobu plavby nesmíme setrvat v autě. Abych byl přesný, vůbec nesmíme být v prostoru pro auta, ten se hermeticky uzavírá, narozdíl od menších trajektů, které obsluhují například v norských fjordech. Tak jsme narychlo naházeli věci do báglu a šli si zabrat pěkný flíček na palubu. Lístek stál docela dost a cesta byla krátká, tak jsme se v restauračním zařízení ani moc nezabydlovali.
Lodní premiéru měla krabka za sebou a hned tu byla další a tím je levostranný provoz. Na dálnicích to pro konzervativně jedoucí velké auto není až takový problém a tím spíše na úzkých jednoproudých silnicích. Na dálnici jsou odpočívadla situována dále od silnice, než je typické pro Česko. Tedy do posledního okamžiku není jasné o jaké odpočívadlo jde, jestli bude možné bezpečně krabku zaparkovat, jestli budou k dispozici stromy kvůli stínu apod.
Pokud plánujete cestovat do zemí s levostranným provozem, je dobré vědět, že musíte přizpůsobit světlomety, jinak řidiči hrozí pokuta, mimo to oslňování protijedoucích vozidel... Například koncernové vozy - včetně naší krabky - podporují tzv. "cestovní režim", což znamená, že se světlomet elektronicky přestaví tak, aby odpovídal levostrannému provozu. Lze vyvolat snadno přímo z MFD menu bez potřeby jiného vybavení. Tím pádem není nutná koupě dočasné nalepovací konverzí sady, kterou vyvolávají paniku například na trajektu.
Pro pilotování drona v UK je potřeba extra registrace jako zařízení, tak i pilota. Podmínky testu jsou výjimečně smysluplné, jednoduché a efektivně podané. Celkově pilotování je méně restriktivní než v EU. Je však potřeba brát na zřetel, že v západní zemi jsou drony využívány dosti prakticky a nemusí se jednat o výjimečnou situaci, že si narušíte vzdušný prostor s jiným zařízením, tak pozor na to. Upozorňují na to i při online pilotních zkouškách, kde vyzdvihují jejich použití například pro potřeby pasení ovcí či krav.
Parkování s obytkou může být v blízkosti pěkných či turisticky exponovaným míst výzvou. Většina takových míst je v Anglii zpoplatněna, ve Skotsku je situace o poznání lepší, alespoň co se zpoplatnění týká. Někdy však člověk narazí na zákaz parkování přes noc. Netřeba však vždy házet flintu do žita. Díky spojení se soukmenovci, kteří jeli pár dní před námi, jsme se dozvěděli, že při přeparkování na jiné 4 pozice, se pak už zákaz parkování přes noc na nás nebude vztahovat, jelikož se jedná o pozemek soukromého vlastníka. Tudíž je třeba koukat, kde jsou závory a pozorně sledovat oblasti vytyčené značkami, člověku to pak vygeneruje krásné chvíle, jako například na následující fotkách.
Na ostrově Skye je potřeba počítat, že vedlejší cesty jsou spíše jednoproudé s četnými vyhýbacími plácky. Na konci těchto cestiček jsou zpravidla jen točny či vjezdy pro agro techniku, nikoliv parkoviště. Hlavně nenazlobit místní ;-) Už tak jim tam jezdí kvantum lidí. Někdy je prostě potřeba uznat, že parking je plný a místo vynechat či zařadit na později. Mě se samotné vyhýbání a vůbec non-verbální komunikace při všelijakých výhybných manévrech s velkými bydlíky či přívěsy dostala pod kůži. Potom při opuštění Skotského ostrova mi přišla Mková dálnice už tak nějak anonymní, nudná, bez zábavy. Jenom prosté polykání kilometrů. Nicméně, byť je ostrov Skye vyhledávaným turistickým cílem, je tam dostatek parkovacích míst plných soukromí. My jsme zde strávili 3 noci, bez poplatku - bez problémů. Jedno parkovací místo bylo dosti blízko atrakci jménem "The Old Store" a i přes blízkost a pokročilou hodinu, jsme my i několik po nás přijíždějících, našli rovinaté místo na spaní s perfektním výhledem na pod námi se valící mlhy.
Ujeto: 6011 km
Plavba: 84 km (Francie -> UK a zpět) Cena pro krabku a dva lidi: 219 GBP/6570 Kč
Dálnice v Německu, Belgii a UK byly bezplatné, platili jsme pouze most na obchvatu Londýna. Přejezd mostu na ostrov Skye byl bezplatný.
Cena nafty v době naší návštěvy byla extrémní (56Kč/l nafty), ale i za normálního stavu je vyšší než na pevninské Evropě.