Na tento výlet jsme dostali 18-ti denní dotaci a naplánovali jsme ho na přibližně 5500km. Je vtipné pak porovnat realitu s plány ;-) Jeli jsme s jedním 1.5letým prďolou naší cestovatelskou krabkou.
Cestou jsme navštívili 6 národních parků. Jedná se tedy o jakousi tour de NP.
Se Skandoškou jsme se seznámili už v roce 2018, kdy jsme ji s přáteli projeli až za polární kruh. Octávii jsme vyměnili za krabku a zaměřili se zejména na národní parky.
Průjezdní body: Přes polskou dálnici, Berlin, Flensburg, NP Skjoldungernes, Malmö, NP Store Mosse, Jönköping, NP Tivedens, Mora, NP Fulufjället, Karlstad, NP Tresticklans, Göteborg, Frederikshavn, Skagen, NP Mols Bjerge
Švédsko nezklamalo a opět nabídlo obrovské možnosti borůvkového vyžití. Postupem na server se dny prodlužovaly, což bylo zajímavé vzhledem k uspávání malého. Celkově jsme delší dny uvítali, po příjezdu se dalo ještě něco podniknout, spací místa jsme hledali za světla.
Národní parky jsou sjednoceny na národní úrovni a mají tedy podobná pravidla. Nás zarazil zákaz parkování bydlíků, vanů, vlastně čehokoliv, když byl uvnitř člověk, přes noc. Zároveň však striktně respektovali hranici parku, tedy bezprostředně za hranicí se již stát přes noc mohlo. V sezóně je tedy dost poházených bydlíků kolem příjezdové cesty, aby vyhověli pravidlům NP.
Co se týče stanování, tak tomu byly NP nakloněny více. Dokonce definují několik míst k tomu přímo určených. Běžně jde narazit na vybavené přístřešky s místem ke grilování a připraveným dřevem. V mnohých je povoleno přespat. Některé honosnější mají svůj řád a poplatek.
Severské státy jsou známé pro jejich zaměření na bezpečnost. Zajímavým způsobem například regulují dopravu v menších městech či jejich částech. Umisťují permanentní blokády jednoho či rovnou obou pruhů, čímž dosáhnou neřízeného kyvadlového provozu.
Po cestě byl dostatek možnosti dobrání vody, i když postupem na sever možnosti mírně řídly. Někdy na odpočívadle, jindy zase jako udržovaná bezplatná služba - takové boxíky, kde je stlačený vzduch a pitná voda k dispozici a to celé je vyhřívané pro zimní sezónu.
Mnoho rychlostních silnic ve Švédsku má limit až 100km/h, což je na místní poměry vysoká rychlost. I když se člověk řítí pustou krajinou, nesmíme zapomínat na čtyřnohé místní obyvatele soby a losy. Často je silnice jen tříproudá, což znamená, že o prostřední pruh se oba směry periodicky střídají. Ve skandinávských zemích agrese z pozavolantu mimo turistickou sezónu úplně mizí a tedy i jakási flexibilita a touha předjíždět také. Řidiči často ležérně najíždějí do předjíždějícího pruhu a nepatrným rozdílem v rychlosti oproti předjížděnému vozidlu, se posouvají vpřed. Byli jsme svědci situací, kdy zhruba 2km úsek zvládla vyžít 2-3 vozidla.
Drtivá část obyvatelstva napříč věkovými skupinami mluví také anglicky. O to více jsme byli překvapeni, že jsme letos potkali někoho, kdo neumí. Díky tomuto zážitku jsme opět pocítili, jak důležitou roli ve švédštině hraje výslovnost. Dle mých rozlišovacích schopností dotyčný prakticky zopakoval můj pokus o výslovnost a naznačil, že takto je to správně.
Děti jsou v severských zemích až fanaticky opečovávány. Výrazné slevy či rovnou bezplatné služby nabízejí i pro 8mi letá mláďata. Například noc v chatce na hřebeni v NP Fulufjället vyšla na 200SEK pro dospělého, 8-18let 50% sleva a do 8mi let zcela zdarma. V nákupáku, kam jsme zamířili pro doplnění nezbytných surovin (jogurt, chleba, mléko), nás nepřekvapily vozíky ve formě autíčka pro malé. To už dorazilo i do česka. Co nás však příjemně překvapilo, byla výzva uprostřed obchodu, ať každé děcko chňapne banán :-) Syté dítě = spokojené dítě = rodiče nepotřebují spěchat žejo.Když jsme u toho nakupování, tak pozor na pár věcí. Obecně potraviny jsou tam lehce dražší, avšak často mají alespoň jeden produkt daného typu vždy ve slevě. A to výrazné. Třeba čerstvé mléko za 50% apod. Další poznámka patří pečivu. Tam je takové množství cukru (10g+/100g), že nám přecházel zrak. Tak jsme se naučili švédská slovíčka sůl a cukr a už jsme louskali jednu cedulku se složením za druhou. Posledním zajímavým faktem je, že jogurt, zde znamená produkt v různých konzistencích a tu, jakou známe ve střední evropě, tam najdeme minimálně. Balení jsou velká, obvykle 1kg. Nejčastěji jsme naráželi na jogurt v tekuté formě.
Ujeto: 4768 km
Plavba: 97.6 km (Švédsko -> Dánsko)
Dálnice bezplatné: Polsko (využité úseky), Německo, Dánsko, Švédsko
Zpoplatněné mosty mezi Dánskem a Švédskem: Storebælt (275DKK) a Öresund (505DKK)
Data: 5GB EU